torsdag 7 juli 2016

Inget varar för evigt

Jag har en bok som är väldigt speciell för mig. Den boken som verkligen fick mig att älska att läsa.

Jag hade läst många böcker innan jag upptäckte denna bok som tog mig med på en resa som jag aldrig glömmer. Jag kan tacka min mamma för det. Boken fanns hemma och hon pratade alltid om hur underbart det var att läsa. Att koppla av och hoppa med på någon annans äventyr.

Jag kommer inte riktigt i håg hur gammal jag var men jag skulle gissa på att jag var runt 16 år. Denna man, som jag trodde var en kvinna, kom att bli min favorit författare.

Boken handlar om Paige Taylor som är kvinnlig läkare. Hon anklagas för att ha mördat sin patient för att få ärva en miljon dollar. Boken handlar om hennes vänner och deras tid som nyutexaminerade läkare. Dess svårigheter, nattvak, tragedier och ögonblick av lycka.

Denna bok blev senare serie och visades på tv. Visst såg jag den men den kunde aldrig mätas med boken. Men det kan de nog aldrig. En bok kan man tolka på sitt sätt och bilen ar karaktärerna skapar man själv.

En mycket stark och spännande roman som trollband mig en gång i tiden. Den enda bok jag har läst två gånger. Författaren Sidney Sheldon är en mästarberättare och efter denna bok läste jag allt av honom. Det är med en viss sorg som jag inser att jag aldrig kommer att få läsa något nytt av denna författare. Han dog 2007 och lämnade bakom sig en stor skatt med böcker. Jag har läst dem alla.

Flera med mig kunde inte fatta att det var en äldre herre som skrev dessa böcker och han var verkligen duktig. Han har skrivit en rad spännande romaner som jag bara älskat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar