lördag 1 oktober 2016

Till min dotter

Jag vill först och främst tacka Malin Wollin för underhållningen och känslan av att känna att jag inte är ensam.

Detta var ingen bok som jag tidigare kände till men när jag var på Bokmässan i Göteborg stötte jag på denna. När jag läst fram och baksidan var jag bara tvungen att köpa den.

Till min dotter- Malin Wollin



Det här är en bok om en kvinnas uppväxt och känslan av att inte leva upp till förväntningarna. Hur det är att växa upp på en liten ort, att göra bort sig och att försöka komma till insikten med att ens egna dotter kan råka ut för samma saker.

Det är en berättelse som berör och jag kände igen mig otroligt mycket. Stella som boken handlar om är lika gammal som jag och kanske är det därför. Även jag har en 12 årig dotter och det berör mig massor. Jag känner samma oro som Stella och att ha en dotter som håller på att bli stor är inte alltid lätt.

"Du är tolv år och jag känner varje guldstänkt hår på ditt huvud men jag vet ingenting om dig längre. Vem är du? Vad gör dig ledsen?
Kom hit, så dödar jag dem så långsamt jag bara kan.
I bland berättar du om någon som knuffat dig. Jag dödar dem som är elaka mot dig, viskade jag in i ditt kala huvud när du låg i min famn"

Mycket har förändrats sedan jag var tolv år och jag vill bara skydda min dotter. Jag vill inte att hon ska göra samma misstag som jag. Jag vill skydda henne från allt ont men jag kan inte göra det. Hon måste få leva livet själv.

Malin Wollin sätter verkligen berättelsen och i bland känner jag som om hon skriver om mig och min dotter.

En helt klart läsvärd bok för alla mammor. Jag tror att vi alla i bland känner samma sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar